25 februar 2019

Hva gjør Outstaffing forskjellig

I dag vurderer flere og flere bedrifter å ansette eksternt. Det er derfor outstaffing som en modell for ansettelse er blitt populær og krevende. Det er fortsatt mange spørsmål om denne personal ledelsesprosessen. For å gjøre det klart, er det nødvendig å forstå hvordan outstaffing skiller seg ut fra andre modeller for ansettelse, og hva er de viktigste fordelene i forhold til dem.

Outstaffing vs Outsourcing

Det er det mest utbredte dilemmaet hva du skal velge – outstaffing eller outsourcing. For å svare på dette spørsmålet er det nødvendig å forstå den kritiske forskjellen mellom disse 2 modellene. Hovedideen med outstaffing er å ansette en spesialist som vil bli med i teamet ditt og få alle funksjoner som din ansatt til tross for han offisielt rekruttert av et annet selskap. Outstaffing-selskapet vil være ansvarlig for å betale lønn, skatt, forberede dokumenter for hver arbeidstaker og gi det nødvendige utstyret. Men likevel vil du ha direkte kommunikasjon med de ansatte og vil kunne styre og kontrollere arbeidsprosessen på alle stadier. Så outstaffing-modellen bidrar til å øke produktiviteten ved å ansette spesialister som trengs, og spare penger på menneskelige ressurser ved å bli kvitt ansvar for å overføre skatter, kompensasjoner etc. for hver ansatt.

Siste nytt
15 april 2019
Hvordan Startups kan få nytte av Outstaffing
Hvordan Startups kan få nytte
27 mars 2019
Hvordan Definerer man en Utmerket Utvikler
Hvordan Definerer man en Utmerket
17 mars 2019
12 Fantastiske Verktøy for Enkelt Eksternt Samarbeid
12 Fantastiske Verktøy for Enkelt
14 mars 2019
Ni Tips for Effektivt Samarbeid med Eksterne Team
Ni Tips for Effektivt Samarbeid


Hovedideen med outsourcing er å fullføre det nøyaktige prosjektet. Det betyr at du overlater leverandøren bestemte oppgaver eller hele prosjektutviklingen. I slike tilfeller er outsourcing selskapet fullt ansvarlig for resultatet. Du har sjelden direkte tilgang til utviklingslaget. Kommunikasjonen skjer mellom deg og prosjektlederen til outsourcing selskapet som styrer arbeidsprosessen. Så det er ikke nødvendig for deg å være involvert i alle stadier av prosjektet. Men etter at prosjektet er fullført, må du ansette outsourcing-leverandøren igjen. Mens outstaffing-modellen betyr at du har ditt team av spesialister som utfører alle arbeidsoppgaver for bedriften din, og kan være involvert i flere prosjekter hvis det er nødvendig. Så forskjellen mellom disse to modellene – outstaffing og outsourcing – er åpenbart.

Outstaffing vs In-House

Et annet spørsmål som også må vurderes er det bedre å outstaffe eller å ansette internt. Til tross for at 72% av bedriftene allerede har valgt de fjerntliggende teams, fortsetter noen selskaper å bruke den tradisjonelle modellen for ansettelse. Begge opsjonene har sine fordeler og ulemper som bør tas i betraktning. Internt ansettelse har følgende fordeler:

  • Ansikt-til-ansiktskommunikasjon. Alle dine ansatte er nær deg. Så du kan ordne møtet når som helst. Slike samtaler hjelper medarbeiderne til å bli mer engasjert i prosjektet. Dessuten kan mange nye ideer opprettes på disse møtene.
  • Beskyttelse av immaterielle rettigheter Når alle ansatte jobber på samme sted, vil informasjonen mer sannsynlig forbli konfidensiell enn når du delegerer oppgaver til outstaffing-selskapet. Derfor er det så viktig å velge leverandøren svært nøye. For eksempel garanterer Outstaffing AS full konfidensialitet av din immaterielle rettighet, fordi hver spesialist vi finner for ditt prosjekt, vil undertegne taushetsavtalen (NDA)
  • Større kontroll. Å ha alle ansatte på kontoret lar deg styre og kontrollere hele arbeidsprosessen. In-house modell innebærer raskere kommunikasjon som gir en mulighet til å håndtere nødsituasjoner raskere.
  • Bedriftskultur. Ved å lage ditt eget team velger du nøye folk med verdiene og visjonen som passer for selskapets generelle verdier og prinsipper. Derfor bruker man et in-house ansettelse, fordi det er mye lettere å utvikle et godt arbeidsmiljø og følge selskapets kultur. Dessuten føler ansatte seg mer ansvarlig for resultatsarbeidet på kontoret.

outstaffing vs

In-house modell har også noen ulemper som ble en grunn for mange selskaper å bruke outsourcing eller outstaffing modell:

  • Begrenset talentsbasseng. Noen ganger er det svært vanskelig å finne spesialisten som trengs for prosjektet ditt, spesielt i småbyer. Rekrutteringsprosessen tar lang tid og ikke alltid er vellykket. Outstaffing-modellen lar deg velge den beste ekspert som fullt ut tilfredsstiller prosjektets behov.
  • Godtgjørelser. I dag tilbyr flertallet av selskaper mye mer enn bare lønn for å holde dyktige spesialister i deres lag: forsikring, tannlege kompensasjoner, gratis lunsjer, kurs, etc. Og det blir veldig dyrt å ansette en ekspert. Outstaffing eliminerer alle kompensasjoner som kreves av ansatte.
  • Tap av tid. Som det ble nevnt ovenfor, kan rekrutteringsprosessen være veldig tøff og lang. Du må finne kandidater, vurdere alle CVer og arrangere et intervju (eller flere intervjuer), mens prosjektutviklingen forblir i samme fase. Du kan spare tid på å henvende deg til outstaffing-tjenester.
  • Alt papirarbeidet. in-house innebærer å ta vare på alle nødvendige dokumenter, betalinger og andre aktuelle problemer knyttet til personalstyring. Ved hjelp av outstaffing-tjenester blir du kvitt behovet for å beregne og overføre skatter, forberede alle relevante papirer, etc.
  • Store utgifter. I tillegg til kompensasjonene og skattene, gir du ansattene alt nødvendig utstyr og annet arbeid. Du må også leie kontoret og betale for verktøy. Med hensyn til lønn, kontorutstyr og andre nødvendige betalinger, viser det seg at in-house ansettelse er svært dyrt. Du kan spare opptil 40% av kostnadene ved å velge outstaffing-modellen.
Outstaffing vs åpning av avdelingskontor

Sammenligning av utleie og åpning av utviklingssenteret i et annet land eller en by, bør det nevnes at et slikt alternativ har nesten like mange fordeler som in-house ansettelse. Medarbeiderne føler seg mer ansvarlige som jobber direkte på kontoret. Kommunikasjonen er enklere og raskere, og nivået på IT-prosjektets engasjement er høyere. En fordel ved utviklingssenteret er muligheten til å velge landet med lavere priser og billigere spesialister.

Men det har også sine ulemper. Du trenger fortsatt å betale kontorleie, gi de ansatte alle nødvendige arbeidsressurser. Outstaffing-modellen frigjør deg fra disse utgiftene. Outstaffing byrået tar det fullstendige ansvaret for hver ansatt og gir det nødvendige utstyret, kompensasjonene osv. En vesentlig ulempe til ved avdelingskontoret er at du må finne en virkelig pålitelig person for generell ledelse der. Og det er ikke en lett oppgave. Det kan også oppstå vanskeligheter når det gjelder arbeidslovgivningen som er forskjellig i alle land. Når du vender deg til outstaffing-byrået, gir du dem alt ansvar for å utarbeide dokumenter, utføre arbeidslovgivning, etc.

Oppsummering

For å oppsummere har alle ansettelsesalternativene (outsourcing, outstaffing, in-housing) sine fordeler og ulemper. Å velge den mest hensiktsmessige er det nødvendig å fastslå de nøyaktige behovene og formålene for virksomheten eller IT-prosjektet. I noen tilfeller vil den beste løsningen være å kombinere flere typer moduser – in-housing og utleie. Hvis du er en oppstart eller du ikke har programmerere, designere eller andre spesialister for prosjektutvikling, kan outstaffing være en god ide for deg. Hvis du nøler og vil lære mer om utbygging av programvareutvikling, kan du ta kontakt med vår leder. Uansett er det unikt, og Outstaffing AS er å finne den beste løsningen som vil fungere for dine forretningsmål.

Siste nytt
15 april 2019
Hvordan Startups kan få nytte av Outstaffing
Hvordan Startups kan få nytte
27 mars 2019
Hvordan Definerer man en Utmerket Utvikler
Hvordan Definerer man en Utmerket
17 mars 2019
12 Fantastiske Verktøy for Enkelt Eksternt Samarbeid
12 Fantastiske Verktøy for Enkelt
14 mars 2019
Ni Tips for Effektivt Samarbeid med Eksterne Team
Ni Tips for Effektivt Samarbeid