Hva gjør outstaffing annerledes?
I dag vurderer flere og flere selskaper å ansette eksterne ansatte. Derfor ble outstaffing som modell for ansettelse populært og etterspurt. Imidlertid er det fortsatt mange spørsmål om denne personalledelsesprosessen. For å gjøre det klart, er det nødvendig å forstå hvordan outstaffing skiller seg fra andre ansettelsesmodeller og hva som er hovedfordelene fremfor dem.
Outstaffing vs Outsourcing
Det er det mest utbredte dilemmaet hva du skal velge – outstaffing eller outsourcing. For å svare på dette spørsmålet er det nødvendig å forstå den kritiske forskjellen mellom disse to modellene.

Hovedideen med outstaffing er å ansette en spesialist som vil bli med i teamet ditt og motta alle funksjoner som den ansatte som offisielt rekrutteres av et annet selskap. Utbemanningsselskapet vil være ansvarlig for å betale lønn, skatt, utarbeide dokumenter for hver arbeider og sørge for nødvendig utstyr. Men likevel vil du ha direkte kommunikasjon med personalet og vil kunne styre og kontrollere arbeidsprosessen på hvert trinn. Så outstaffing-modellen bidrar til å øke produktiviteten ved å ansette spesialistene som trengs og spare penger på personalledelse ved å kvitte seg med ansvaret for å overføre skatter, kompensasjoner osv. for hver ansatt.
Hovedideen med outsourcing er å fullføre det nøyaktige prosjektet. Det betyr at du overlater leverandøren enkelte oppgaver eller hele prosjektutviklingen. I slike tilfeller er outsourcing-selskapet fullt ansvarlig for resultatet. Du har sjelden direkte tilgang til utviklingsteamet. Kommunikasjonen skjer mellom deg og prosjektlederen til outsourcingselskapet som styrer arbeidsprosessen. Så det er ikke nødvendig for deg å være involvert i alle faser av prosjektet. Men etter at den er fullført, må du ansette outsourcingleverandøren igjen. Mens outstaffingsmodellen betyr at du har ditt team av spesialister som utfører alle jobboppgavene for din bedrift og kan involveres i flere prosjekter hvis det er behov for det. Så forskjellen mellom disse to modellene – outstaffing og outsourcing – er åpenbar.
Utviklingsprosessen er ikke så lett og problemproblemene kan dukke opp når som helst. En god utvikler ser utfordringer i vanskeligheter og tålmodig overvinne dem. En profesjonell programmerer vil alltid se etter mulige måter å fullføre oppgaven på. Ellers, hver gang du vil implementere noe nytt, vil du høre "Det er umulig".
Outstaffing vs interne ansatte

Et annet spørsmål som også må vurderes, er hva som er bedre – å utbemanne eller å ansette interne ansatte. Til tross for at 72 % av bedriftene allerede har valgt de eksterne programvareutviklingsteamene, fortsetter noen selskaper å bruke den tradisjonelle modellen for ansettelse. Begge alternativene har sine fordeler og ulemper som bør tas i betraktning. Intern ansettelse har følgende fordeler:

  • Kommunikasjon ansikt til ansikt. Alle dine ansatte er nær deg. Så du kan arrangere møtet når du vil. Slike samtaler hjelper de ansatte til å bli mer engasjert i prosjektet. Dessuten kan mange nye ideer skapes på disse møtene.
  • Konfidensialiteten til åndsverk. Når alle ansatte jobber på samme sted, vil informasjonen mer sannsynlig forbli konfidensiell enn når du delegerer oppgavene til det utestående selskapet. Derfor er det så viktig å velge leverandør veldig nøye. For eksempel garanterer Outstaffing Inc full konfidensialitet for den immaterielle eiendommen din fordi hver spesialist vi finner for prosjektet ditt vil signere avtalen om intellektuell eiendom.
  • Større kontroll. Ved å ha alle ansatte på kontoret kan du administrere og kontrollere hele arbeidsprosessen. Intern modell for ansettelse innebærer raskere kommunikasjon som gir mulighet til å håndtere nødsituasjoner raskere.
  • Bedriftskultur. Når du oppretter ditt interne team, velger du nøye ut personer med verdier og visjoner som passer for selskapets generelle verdier og prinsipper. Derfor er det mye lettere å utvikle et utmerket arbeidsmiljø og følge bedriftens kultur ved å bruke et internt ansettelsesalternativ. Dessuten føler ansatte seg mer ansvarlige for resultatet på kontoret.
Å velge intern ansettelsesmodell har også noen ulemper som ble en grunn for mange bedrifter til å bruke outsourcing- eller outstaffingsmodell:

  • Begrenset talentmasse. Noen ganger er det veldig vanskelig å finne spesialisten som trengs for prosjektet ditt, spesielt i små byer. Rekrutteringsprosessen tar lang tid og er ikke alltid vellykket. Outstaffing-modellen lar deg velge den beste eksperten som fullt ut vil tilfredsstille prosjektets behov.
  • Kompensasjoner. I dag tilbyr de fleste bedrifter mye mer enn bare en lønn for å beholde høykvalifiserte spesialister i teamene sine: forsikring, tannlegekompensasjoner, gratis lunsjer, kurs osv. Og det blir veldig dyrt å ansette en ekspert. Utbemanning eliminerer alle faste kompensasjoner som kreves av den ansatte.
  • Tap av tid. Som det ble nevnt før, kan rekrutteringsprosessen være veldig tøff og lang. Du må finne kandidater, vurdere alle CV-er og arrangere et intervju (noen ganger til og med flere intervjuer), mens prosjektutviklingen forblir på samme scene. Du kan spare tid ved å henvende deg til utbemanningstjenester.
  • Alle papirene. Å ansette internt betyr å ta seg av alle nødvendige dokumenter, banktjenester, betalinger og andre aktuelle problemer knyttet til personalledelse. Ved å bruke outstaffing-tjenester slipper du behovet for å beregne og overføre skatter, utarbeide alle relevante papirer osv.
  • Store utgifter. I tillegg til kompensasjoner og skatter, gir du de ansatte alt nødvendig utstyr og andre arbeidsting. Du må også leie kontoret og betale for verktøy. Tatt i betraktning lønn, kontorutstyr og andre nødvendige utbetalinger, viser det seg at intern ansettelse er svært kostbart. Du kan spare opptil 40 % av kostnadene ved å velge outstaffing-modellen.
Utbemanning kontra å åpne et avdelingskontor
Sammenligner man outbemanning og åpner utviklingssenteret i et annet land eller by, bør det nevnes at et slikt alternativ har nesten de samme fordelene som innleie. De ansatte føler mer ansvar når de jobber direkte på kontoret ditt. Kommunikasjonen er enklere og raskere, og nivået på IT-prosjektengasjementet er høyere. En annen fordel med utviklingssenteret er muligheten til å velge landet med lavere priser og billigere spesialister.

Imidlertid har det også sine ulemper. Du må fortsatt betale kontorleien, gi de ansatte alle nødvendige arbeidsressurser. Outstaffing-modellen avslører deg fra disse utgiftene. Utbemanningsbyrået tar det fulle ansvaret for hver ansatt og sørger for nødvendig utstyr, kompensasjoner osv. En annen viktig ulempe med avdelingskontoret er at du må finne en virkelig pålitelig person for generell ledelse der. Og det er ikke en lett oppgave. Vanskelighetene kan også oppstå når det gjelder arbeidslovgivningen ettersom den er forskjellig i hvert land. Når du henvender deg til utbemanningsbyrået, gir du dem alt ansvar for å utarbeide dokumenter, gjennomføre arbeidslovgivning osv.

For å oppsummere, alle ansettelsesalternativene (outsourcing, outstaffing, in-house) har sine fordeler og ulemper. For å velge den mest hensiktsmessige er det nødvendig å bestemme de nøyaktige behovene og formålene med virksomheten eller IT-prosjektet ditt. I noen tilfeller vil den beste løsningen være å kombinere flere moduser – in-house og outstaffing. Hvis du er en start-up eller du ikke har programmerere, designere eller andre spesialister til prosjektutviklingen din, kan outstaffing være en god idé for deg. Hvis du nøler eller bare ønsker å lære mer om programvareutvikling outstaffing, ta gjerne kontakt med vår leder. Enhver sak er unik, og Outstaffing Inc er å finne den beste løsningen som vil fungere for dine forretningsmål.
Siste nytt
Content Oriented Web
Make great presentations, longreads, and landing pages, as well as photo stories, blogs, lookbooks, and all other kinds of content oriented projects.
Snakk til oss